Mūsų šalyje rekomenduojamą kiekį daržovių ir vaisių – 5 porcijas kasdien – suvartoja vos 6 proc., arba maždaug 171 tūkst. gyventojų. Latvijoje ir Estijoje šis rodiklis dar mažesnis – atitinkamai 3 ir 5 proc. Liūdna statistika dvi Lietuvos verslininkes Pauliną Gruodienę ir Arminą Staniulienę paskatino sukurti prekių ženklą „fruttberry“. Įkūrėjos užsibrėžė ambicingą tikslą – per 5 metus padidinti Lietuvos gyventojų vaisių ir daržovių vartojimo procentą iki 9 proc.
Paulina ir Armina save pristato kaip dvi moteris, kurias vienija bendras tikslas – sveikesni visuomenės mitybos įpročiai. Idėja, gimusi iš asmeninio poreikio gyventi sveikiau, jau spėjo tapti pamėgtu produktu Lietuvoje.
Pasak jų, verslas gimė iš idėjos ir asmeninio poreikio gyventi kiek įmanoma sveikiau. Su tarptautinės EIT Food „EWA“ programos pagalba ir mentoryste, kuri skatina kuo didesnį moterų verslumo įgalinimą, po pusantrų metų kūrimo bei tobulinimo produktas išvydo dienos šviesą.
Paulinos žodžiais tariant, „fruttberry“ neturi analogų nei Lietuvoje, nei Europoje: „Todėl mums, kaip verslui pionieriui, tenka ne tik vystyti produktą, bet ir edukuoti visuomenę apie daržovių ir vaisių vartojimo svarbą, formuoti naujus bei sveikus mitybos įpročius“.
Mišiniai gaminami liofilizavimo metodu
Įkūrėja atskleidžia, kad „fruttberry“ leidžia per savaitę suvartoti net 38 skirtingus vaisius ir daržoves. Produktas suteikia galimybę tokią jų įvairovę gauti itin paprastai ir greitai – mišinius galima paruošti vos per 30 sekundžių, suplakus juos su vandeniu. Norintieji išbandyti kitokius vartojimo būdus, gali mišinius skanauti su jogurtu, augaliniais gėrimais, gamintis tirštuosius kokteilius ar įmaišyti juos į kepinių tešlą.
Pasaulio sveikatos organizacija rekomenduoja per dieną suvalgyti 5 porcijas daržovių ir vaisių – tai reiškia, kad vienas asmuo jų kasdien turėtų suvartoti bent 400 gramų. Deja, Europos Sąjungos šalių vidurkis siekia tik 12 proc. šios rekomendacijos, o Lietuvos atotrūkis nuo nurodytos normos dar didesnis.
Daugelis žmonių susiduria su iššūkiu, bandydami integruoti daržoves ir vaisius į savo dienos meniu. Kai kuriems nepatinka jų skonis, kitiems trūksta laiko ar idėjų, kaip juos paruošti. Didžioji dalis mūsų vartojame vos keletą skirtingų daržovių ir vaisių, jie nuolat kartojasi pagal sezoniškumą. Jeigu norime suvartoti didelę jų įvairovę, turime prisipirkti daug skirtingų produktų, kas ne tik nemažai kainuoja, bet ir nėra tvaru, nes vaisiai ir daržovės greitai genda, todėl juos dažnai tenka tiesiog išmesti.
„Norėdamos pasiūlyti tam sprendimą ir sukūrėme „fruttberry“ – daržovių, vaisių ir uogų miltelių mišinius, kurių viename pakelyje slepiasi net 50 proc. reikiamos dienos normos. Mūsų mišiniams naudojami vaisiai ir daržovės yra nuskinami idealios būklės, o tuomet iškart liofilizuojami“, – aiškina Armina.
Liofiliavimas – tai toks konservavimo būdas, kai džiovinimo šaltyje metu, išgarinus visą vandenį, vitaminų bei kitų naudingų medžiagų koncentracija produkte padidėja iki dešimties kartų. „Vėliau, kai šios žaliavos pasiekia mus, pagal mūsų drauge su mitybos specialistais kurtas formules jas miksuojame, fasuojame ir pakuojame“, – gamybos proceso ypatumais dalijasi pašnekovė.
Verslininkė priduria, kad pastaruoju metu stebimas ryškus liofilizuotų produktų rinkos augimas – jų paklausa didėja ne tarp vartotojų, bet ir konditerijos bei kepinių pramonėje.
„Future Market Insights“ duomenimis, prognozuojama, kad nuo 2023 m. iki 2033 m. pasaulinė šaltyje džiovintų vaisių rinka kasmet augs 7,5 proc. Tai rodo, kad vartotojai vis labiau supranta kokybiškų ir ilgiau galiojančių produktų svarbą, kurią ir suteikia liofilizavimo metodas.
Susilaukė dėmesio tarptautinėse parodose
Paulina pasakoja, kad šiuo metu verslas vystomas nuosavomis lėšomis ir džiaugiasi, jog prie projekto idėjos prisijungė bei investavo Armina. Verslininkės atskleidžia, kad šiai dienai bendra investicija siekia beveik 100 tūkst. eurų, o jų kuriamas produktas dėmesio spėjo susilaukti ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje.
„Aš, kaip verslininkė, nuolat ieškau naujų galimybių kurti, investuoti, plėtoti kažką naujo. Vos tik išgirdau Paulinos idėją apie kuriamą produktą, likau sužavėta ir patikėjau ja nuo pirmos akimirkos. Mintyse pamačiau aiškią viziją ir šio produkto aktualumą – tai galimybė palaikyti sveiką mitybos balansą patogiai, skaniai ir stilingai. Todėl tai ne tik verslas, bet ir idėjinis projektas“, – porina Paulina.
Moterys savo lėšomis įsirengė gamybos cechą, nusipirko visą reikiamą įrangą. Nors žaliavos perkamos iš įvairių Europos Sąjungos valstybių, viskas gaminama būtent Lietuvoje.
„Galime pasidžiaugti, kad produktas susilaukia didelio dėmesio ne tik čia, bet ir užsienyje. Per savo dar trumpą gyvavimo laiką „fruttberry“ jau spėjo sudalyvauti „Warsaw Food Expo“ ir „Riga Food Expo“ parodose, kuriose užmezgėme naudingų kontaktų“, – sako Armina.
Planuose – užsienio rinkos
Verslininkės tvirtina, kad ateities planai – itin ambicingi. Nuolatos sekant pasaulines tendencijas ir besidomint augimo perspektyvomis galima aiškiai matyti, kad liofilizuotų produktų rinka ateinantį dešimtmetį augs, vaisių ir daržovių vartojimas didės, o sveikos gyvensenos bei ilgaamžiškumo temos vis labiau aktualės.
Todėl, pasak Arminos ir Paulinos, ketinama ne tik plėsti produktų asortimentą, bet ir žengti į naujas rinkas. Be Baltijos šalių planuojama eiti ir į Vokietijos, Didžiosios Britanijos, Jungtinių Valstijų bei Azijos rinkas. Šiuo metu vyksta derybos su potencialiais partneriais dėl bendradarbiavimo Saudo Arabijos ir Jungtinių Arabų Emyratų rinkose.
„Žinoma, augant apimtims, teks didinti tiek gamybinės įrangos pajėgumus, tiek darbuotojų skaičių. Kadangi papildomos investicijos leistų sklandžiau vykdyti plėtros planus ir užtikrintų stabilų augimą, pradedame svarstyti ir apie naujų investuotojų įtraukimą“, – ateities planais dalijasi Armina.
„EWA“ yra „EIT FOOD“ remiama programa. „EIT FOOD“ – didžiausia ir dinamiškausia maisto inovacijų iniciatyva pasaulyje, skatinanti naujovių diegimą ir siekianti tvaresnės, sveikesnės ir patikimesnės maisto sistemos visiems.